Dziecko żyjące w tolerancji nabiera cierpliwości.
Dziecko zachęcone uczy się wiary w siebie.
Dziecko rozumiane uczy się oceniać.
Dziecko traktowane uczciwie uczy się sprawiedliwości.
Dziecko żyjące w bezpieczeństwie uczy się ufać.
Dziecko przyjmowane takim, jakim jest uczy się akceptować.
Dziecko traktowane uczciwie uczy się prawdy.
Dziecko otoczone przyjaźnią uczy się szukać w świecie miłości.
Dorothy Law Nolte
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) - art. 70 ust. 1 pkt 1, art. 80 ust. 2 pkt 4, art. 82 ust. 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611).
- Jesteśmy szkołą przyjazną, twórczą i bezpieczną.
- Posiadamy nawyki harmonijnego współistnienia ze środowiskiem przyrodniczym oraz krzewimy patriotyzm i podtrzymujemy dziedzictwo narodowe.
- Dbamy o zdrowie i kulturę osobistą.
- W szkole panuje miła atmosfera, sprzyjająca nauce i wychowaniu.
- Pomagamy uczniom w kształtowaniu wszechstronnego rozwoju osobowości.
- Inspirujemy do twórczego myślenia.
- Zapewniamy dobrze i ciekawie prowadzone zajęcia lekcyjne oraz pozalekcyjne rozwijające zainteresowania, talenty w zależności od indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.
- Przygotowujemy ucznia do życia w społeczeństwie, wyrastającego z tradycji narodowych, dobrego patriotę i obywatela Europy, godnie reprezentującego nasz kraj.
- Przygotowujemy uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym przez wykorzystanie w procesie nauczania-uczenia się technologii informatycznych.
- Wspieramy rodziców w procesie wychowania dzieci.
- Zapewniamy wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną, doskonalącą na bieżąco swój warsztat pracy.
- Między nauczycielami oraz pracownikami szkoły propagujemy partnerstwo i współpracę.
- Dbamy o to, aby cała społeczność szkolna czuła się bezpiecznie.
- promowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku,
- rozwijanie samodzielności uczniów,
- kształtowanie u uczniów poczucia odpowiedzialności za podjęte działania i przyjęte na siebie obowiązki,
- podnoszenie jakości nauczania i uczenia się,
- wypracowanie efektywnych metod pracy z uczniem zdolnym i uczniem mającym trudności w nauce, oraz z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- przygotowanie uczniów do podjęcia nauki na kolejnych etapach kształcenia na miarę ich indywidualnych możliwości,
- wzmacnianie pozytywnych relacji na linii uczeń – rodzice – nauczyciel,
- angażowanie rodziców w życie szkoły,
- rozwijanie zainteresowań uczniów; promocja ich talentów,
- rozwijanie samorządności uczniów,
- kształtowanie kompetencji umożliwiających wybór zawodu zgodnie z zapotrzebowaniem na rynku pracy,
- rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności u uczniów,
- rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli,
- bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci.
Nasz absolwent:
- zna normy dobrego zachowania i według nich postępuje,
- jest uczciwy i prawdomówny,
- dąży do osiągnięcia coraz lepszych wyników w nauce,
- rozwija swoje zainteresowania i zdolności,
- jest samodzielny i kreatywny,
- cechuje się postawą obywatelską i patriotyczną,
- ceni wartość kultury i sztuki, szanuje dziedzictwo kulturowe,
- cechuje się wiedzą i świadomością ekologiczną,
- zna postawy prozdrowotne i prowadzi zdrowy tryb życia,
- ceni wartość środowiska szkolnego i lokalnego,
- potrafi radzić sobie w różnych sytuacjach, jest samodzielny w myśleniu i działaniu, asertywny i kulturalny,
- posługuje się jednym językiem obcym w prostej formie komunikacyjnej oraz zna podstawy drugiego języka,
- zna zasady bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z zasobów dostępnych w sieci.
- Uczy poszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną.
- Uczy praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków w ramach orientacji prozawodowej.
- Uczy rozwiązywania problemów w sposób twórczy i kreatywny.
- Troszczy się o harmonijny rozwój ucznia.
- Wprowadza go w świat wiedzy.
- Stwarza sytuacje, w których uczeń rozwija wszystkie sfery swojej osobowości.
- Rozwija zdolność dostrzegania różnego rodzaju związków zależności przyczynowo – skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych itp..
- Prowadzi indywidualizację nauczania, uwzględnia specyficzne potrzeby uczniów.
- Pracuje z uczniem zdolnym i rozwija jego zainteresowania przyczyniając się do osiągania sukcesów.
- Podejmuje formy doskonalenia zgodne z potrzebami szkoły oraz wpływające na jakość nauczania i poprawiające atrakcyjność prowadzonych zajęć i poszerzające ofertę szkoły dla uczniów.
1. Działalności dydaktyczna:
- rozwijanie i poszerzanie umiejętności oraz wiedzy uczniów poprzez realizację programów nauczania obejmujących podstawę programową z dostosowaniem do możliwości i potrzeb uczniów;
- stosowanie różnorodnych metod i form pracy na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych;
- organizowanie w szkole dodatkowych zajęć dydaktycznych kół rozwijających zainteresowania uczniów oraz propagujących aktywny tryb życia;
- prowadzenie zajęć wyrównawczych lub rozwijających, w tym pomocy psychologicznopedagogicznej dla uczniów;
- motywowanie i przygotowanie uczniów do udziału w konkursach przedmiotowych szkolnych i pozaszkolnych poprzez indywidualizację procesu nauczania i zajęcia pozalekcyjne rozwijające zdolności i predyspozycje uczniów;
- organizowanie konkursów szkolnych i międzyszkolnych, zawodów sportowych;
- zapoznawanie uczniów i rodziców z warunkami przeprowadzania egzaminów po klasie 8, przeprowadzanie próbnych egzaminów w klasach 7 i 8;
- analizowanie wyników egzaminu klas: 7 i 8 szkoły podstawowej; wdrażanie wniosków z analiz;
- organizowanie i realizacja procesów edukacyjnych w oparciu o współpracę pomiędzy nauczycielami, w tym pracę zespołów przedmiotowych.
2. Działalność wychowawczo-opiekuńcza i profilaktyczna:
- analizowanie podejmowanych działań wychowawczych mających na celu eliminowanie zagrożeń wzmacnianie właściwych zachowań oraz ich modyfikowanie w miarę potrzeb;
- opracowywanie co roku programu profilaktyczno-wychowawczego szkoły, jego wdrażanie i monitorowanie;
- tworzenie spójnych klasowych planów wychowawczych z programem profilaktyki i wychowania szkoły oraz z wytycznymi polityki oświatowej państwa;
- realizowanie zagadnień dotyczących przeciwdziałania agresji, właściwego odżywiania, udzielanie pierwszej pomocy, radzenia sobie w sytuacjach trudnych, uczenie asertywnych zachowań itp.;
- realizowanie działań z zakresu bezpieczeństwa, profilaktyki uzależnień, promocji zdrowia, cyberprzemocy;
- rozwijanie samorządności uczniów poprzez działalność w Samorządzie Uczniowskim, wspieranie inicjatyw uczniów przez nauczycieli oraz dyrekcję szkoły;
- stosowanie systemu kar i nagród określonych w Statucie Szkoły, promowanie uczniów osiągających wysokie wyniki w nauce oraz w różnych dziedzinach wiedzy i sztuki;
- informowanie na bieżąco rodziców o problemach wychowawczych i podejmowanie wspólnych działań;
- dbanie o bezpieczeństwo uczniów (zapewnienie opieki podczas przerw);
- współpraca wychowawców z pedagogiem oraz dyrektorem w rozwiązywaniu problemów wychowawczych uczniów;
- współpraca z rodzicami lub prawnymi opiekunami w procesie wychowywania dzieci poprzez rozmowy indywidualne, pedagogizację rodziców w czasie zebrań;
- wspomaganie rodziców i rozwoju uczniów poprzez działalność świetlicy szkolnej i współpracę z GOPS;
- zapewnienie obiadów dla uczniów;
- udział szkoły w akcjach prozdrowotnych, charytatywnych i ekologicznych;
- propagowanie profilaktyki zdrowotnej oraz dyżury higienistki szkolnej;
- organizowanie wraz z rodzicami wspólnych zadań i imprez: „Dzień Seniora”, „Mikołajki klasowe”, „Wigilie klasowe”, „Piknik Rodzinny”;
3. Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym:
- wykorzystywanie zasobów środowiska na rzecz rozwoju szkoły (współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku);
- wykorzystywanie informacji o losach absolwentach;
- promowanie wartości edukacji ( szkoła prezentuje informacje o ofercie edukacyjnej i osiągnięciach; promuje w środowisku potrzebę uczenia się);
- współpraca szkoły z rodzicami (uwzględnianie opinii rodziców na temat pracy szkoły, współdecydowanie i uczestniczenie w podejmowanych działaniach, wspieranie rodziców w wychowaniu dzieci);
- współpraca w ramach programu profilaktyczno-wychowawczego z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Komendą Policji i GOPS-em;
- zapewnienie uczniom pomocy pedagoga, logopedy, oraz oligofrenopedagoga, zajęć korekcyjno – kompensacyjnych, dydaktyczno-wyrównawczych i rewalidacyjnych a także tych, które wynikają z indywidualnych potrzeb ucznia;
- zapewnienie bezpieczeństwa obiektu szkoły poprzez system monitoringowy;
- współpraca z Gminnym Centrum Kultury, Sportu i Rekreacji w Trzcianie, Domem Tradycji Ludowych, Biblioteką Gminną i innymi podmiotami zewnętrznymi.
4. Zarządzanie i organizacja pracy szkoły:
- przestrzeganie prawa oświatowego i wdrażania zmian prawnych;
- realizowanie założeń Koncepcji Pracy Szkoły; ich analizowanie i modyfikowanie;
- prowadzenie działań służących wyrównywaniu szans edukacyjnych (uczniowie osiągają sukcesy na miarę swoich możliwości; prowadzone są działania zwiększające szanse edukacyjne uczniów oraz indywidualizacja procesu edukacyjnego);
- opracowywanie arkusza organizacyjnego zgodnie z przepisami prawnymi i w uzgodnieniu z organem prowadzącym po uwzględnieniu potrzeb uczniów;
- organizowanie i wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi szkoły;
- tworzenie i monitorowanie pracy zespołów samokształceniowych, wychowawców;
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego w sposób planowy, dokonywanie ewaluacji nadzoru oraz wykorzystywanie wniosków do rozwoju szkoły;
- prowadzenie ewaluacji wewnętrznej przez zespół nauczycieli;
- prowadzenie współpracy dyrektora z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim;
- monitorowanie i zatwierdzanie form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów;
- uzupełnianie na bieżąco księgozbioru biblioteki szkolnej;
- systematyczne modernizowanie bazy dydaktycznej szkoły poprzez doposażanie pracowni specjalistycznych w sprzęt podnoszący jakość nauczania oraz zakup pomocy dydaktycznych, w tym programów komputerowych;
- dbanie o estetykę obiektu i jego otoczenie;
- wyposażenie szkoły w nowoczesny obiekt sportowy w formie boiska wielofunkcyjnego.
5. Promocja szkoły – kształtowanie pozytywnego wizerunku szkoły poprzez:
- prezentowanie dorobku szkoły na stronie internetowej oraz na tablicach na korytarzu szkolnym;
- aktualizowanie strony internetowej;
- nawiązanie współpracy z lokalnymi mediami;
- organizację imprez środowiskowych, których celem jest m.in. integracja ze środowiskiem, lokalnym, a jednocześnie pozyskiwanie sponsorów jako źródeł dodatkowego wsparcia finansowego dla szkoły;
- pozyskiwanie funduszy unijnych w ramach programu operacyjnego i społecznego funduszu
- koordynowanie konkursów międzyszkolnych i powiatowych;
- zapewnienie udziału dzieci w konkursach i akcjach na szczeblu międzyszkolnym, powiatowym, regionalnym i ogólnopolskim;
- Koncepcja pracy szkoły jest dokumentem na okres trzech lat.
- Rada Pedagogiczna zatwierdza zmiany w wyżej wymienionym dokumencie.
- Wraz z rozpoczęciem każdego roku szkolnego do Koncepcji Pracy Szkoły załączane są aktualne Kalendarze roku szkolnego, Kalendarze imprez i uroczystości szkolnych, program profilaktyczno-wychowawczy szkoły.
- Po trzech latach zostanie dokonana analiza Koncepcji Pracy Szkoły przez zespół nauczycieli, który opracuje kolejną Koncepcję Pracy Szkoły.
Załączniki:
1. Kalendarz roku szkolnego 2018/2019.
2. Kalendarz imprez i uroczystości szkolnych 2018/2019.
3. Program profilaktyczno-wychowawczy na rok 2018/2019.
- Koncepcja została przyjęta do realizacji przez Radę Pedagogiczną Uchwałą nr z dnia
- Koncepcja została zaakceptowana przez Radę Rodziców dnia
- Koncepcja została pozytywnie zaopiniowana przez Samorząd Uczniowski dnia